Skip links

TikTok adverteren om de jonge doelgroep te bereiken

TikTok marketing

Dat TikTok niet meer weg te denken binnen het social media landshap zal geen verassing zijn. Met korte, speelse en creatieve video content  heeft TikTok een belangrijk marktaandeel gekregen in korte tijd. En laten we meteen met de deur in huis vallen: dit is hét moment om aan de slag te gaan met de mogelijkheden van TikTok als marketing kanaal.

tiktok adverteren

TikTok als Gen Z marketing platform

Dansjes. Challenges. Sketches. #LerenOpTikTok. Dit zijn slecht enkele voorbeelden van TikTok-content die je misschien kent. Hiermee het ultieme kanaal om Gen Z en de jonge millennials te bereiken.

In 2021 was het wereldwijde gebruik van TikTok 2,5 keer zo hoog als 2020. Vooral binnen de doelgroep 15 en 35 jaar zie je dat het TikTok gebruik het grootst is. Maar liefst 70% van de 5 miljoen actieve gebruikers in Nederland zijn tussen 18 en 35 jaar. Het is dus niet alleen interessant om generatie z te bereiken met TikTok, maar ook een belangrijk deel van de millennials.

Voor de jongeren is TikTok niet per definitie een tool waarmee ze veel direct communiceren met elkaar, maar meer een plek van zelfexpressie in de vorm van creatieve uitingen.

Hoe zet je TikTok dan in als marketingkanaal?

TikTok content creatie, adverteren & collabs met creators

Ik hoor je al denken: ‘Leuk en aardig, maar past het wel bij ons als merk en wat is er allemaal mogelijk op dit platform? Is het naast het verkrijgen van engagement en speelse content ook mogelijk om bezoekers naar mijn website te sturen?’ In dit artikel duiken we er dieper op in.

Grofweg kun je op drie manieren marketing bedrijven via TikTok:

  1. TikTok content creatie
  2. Tiktok adverteren
  3. Collabs met TikTok creators

In dit artikel gaan we stil staan bij: adverteren op TikTok. Het goede nieuws is dat dit ook meteen de mogelijkheid om bezoekers te genereren naar je website.

TikTok content creatie en de mogelijkheden voor collabs met TikTok creators (influencers) komen tijdens een ander artikel aan bod.

Adverteren op TikTok; wees je concurrentie voor nu het nog kan

Sinds 2021 is er ook een mogelijk om in Nederland te adverteren via TikTok for Business. En het goede nieuws is dat er veel minder concurrentie dan bijvoorbeeld Instagram en YouTube ads. Het moment om te beginnen met TikTok adverteren is nu.

Hoe werkt TikTok adverteren?

TikTok advertenties bestaan uit verticale video content die tevoorschijn komen op verschillende manieren binnen TikTok. Het voordeel is dat het immersive is, hiermee bedoelen we dat het hele beeld wordt beslagen zonder afleiding voor de gebruikers. Het allerbelangrijkste voor het beginnen met TikTok ads is om hier de juiste video content voor te maken. Zonder passende TikTok content geen succesvolle campagne!

Welke TikTok advertenties zijn er?

Brand Take Over ads

De Brand Take Over ads kun je zien als de primetime van TikTok. Als bedrijf kies je hier een categorie waarin je wilt dat je advertentie te zien is. Per categorie krijgt maar een bedrijf de mogelijkheid om dat op een dag te doen. Exclusiviteit dus! Deze advertenties zijn full screen en komen tevoorschijn wanneer men de app opent en kan de gebruiker niet overslaan. Deze TikTok ads zijn drie seconden afbeeldingen of GIF’s tussen de drie en bij seconden.

Topview ads

Een Topview TikTok advertentie is er een waarin je veel aandacht van de TikTok gebruikers kan krijgen. Het lijkt op een Brand Take Over maar het verschil is dat het lijkt op een organische video in de feed van TikTok. Je kunt ook langere advertentie video’s plaatsen waardoor je content al meer gaat lijken op een organische TikTok video.

Tiktok adverteren
TikTok Topviews ads

In feed native video ads

De advertentie vorm dat het meest op platforms als Instagram lijkt is de In Feed Native Video Ad. Deze video wordt getoond wanneer men scrollt op zijn of haar tijdlijn. Het is mogelijk om via een gerichte call to action te sturen naar een specifieke landingspagina of content op TikTok, zoals eren challenge. Kosten technisch gezien is dit ook een mooie manier om te adverteren omdat het goedkoper is dan de Brand Take Over en Topview Ads.

Tile experiences

Wil je meer details van je producten laten zien dan zijn de Tile Experiences een goede optie. De basis van deze advertentie is een In feed native ad maar dan met extra tegels waarin bijvoorbeeld producten kunt neerzetten die weer doorlinken naar je wesbite.

TikTok Adverteren kosten en opbrengsten

Het allergrootste voordeel van TikTok adverteren is de first movers advantage; er zijn nog relatief gezien weinig bedrijven die adverteren via TikTok. Uit diverse onderzoeken blijkt dat nog maar een klein deel van social marketeers TikTok advertising omarmen.

Voordeel is ook dat je meerdere doelen kan bewerkstelligen met TikTok ads: zowel doelen op TikTok zelf als bijvoorbeeld van sturen van bezoekers naar je website.

Daarnaast heeft TikTok een engagement van 29%. Dit is veel hoger dan bijvoorbeeld op Instagram en andere social media kanalen. Daarnaast geeft maar liefst 74% van alle TikTok gebruikers aan dat zij een wel eens zijn geïnspireerd door een merk of product dat ze op TikTok zijn tegengekomen.

Als Onfluence hebben we al meerdere campagnes gedraaid op TikTok en de resultaten waren veelbelovend als het gaat om CPM, CPC, maar ook het aantal volgers van een account en de interactie op de gemaakte content.

De tijd om te beginnen met TikTok adverteren is nu

In dit artikel hebben we je meegenomen in de wereld van TikTok adverteren, maar via TikTok is veel meer mogelijk. Houd ons blog in de gaten want binnenkort verschijnen er nog twee interessante artikelen vol tips en tricks over TikTok content creatie en TikTok influencer marketing.

Let’s make something together

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van TikTok adverteren

Contact opnemen