Gen Z; alles wat je als marketeer moet weten om deze doelgroep effectief te bereiken
Generatie Z: hyperconnected
Gen Z – generatie Z – ofwel mensen die zijn geboren tussen 1995 en 2015, zijn echte digital natives: van jongs af aan zijn ze in aanraking gekomen met het internet, sociale media en mobile technologie. Dit heeft een hypercognitieve generatie voortgebracht die zeer comfortabel is bij het verzamelen van vele informatiebronnen en bij het integreren van online en offline ervaringen.
Het begrijpen en doorgronden van de generatie Z is essentieel voor marketing en communicatie medewerkers van bedrijven en organisaties. Deze groep is groot en heeft unieke behoeften en overtuigingen en heeft straks een grote koopkracht. De komende jaren zal Gen Z een sterke kracht worden in de marketing en klantbeleving van commerciële bedrijven.
Kenmerken Gen Z
Een aantal kenmerken komen nadrukkelijk naar voren bij Gen Z. Een van de belangrijkste kenmerken, als het gaat om consumptiegedrag, is het feit dat jongeren van bezit naar toegang zijn gegaan. Er wordt niet veel waarde gehecht aan bezit, maar aan het gebruik en ervaring dat wordt geboden. Platforms als Spotify en Netflix zijn hier mooie voorbeelden van. Zelfexpressie staat bij Gen Z ook hoog in het vaandel, hiervoor worden de social media kanalen gebruikt. Daarnaast hecht Gen Z heel veel waarde aan duurzaamheid, inclusiviteit en openheid.
Enkele belangrijke feiten over Gen Z
Ads, smartphone en social media
- De gemiddelde Gen Z aandachtspan is acht seconden, vier seconden minder dan millennials
- 69% van Gen Z vindt advertenties storend
- 71% van Gen Z wilt meer diversiteit zien in advertenties
- 55% van Gen Z gebruikt hun smartphone voor meer dan 5 uur per dag
- 62% van Gen Z checkt Instagram dagelijks en 60% van Gen Z checkt YouTube dagelijks
- 41% van de TikTok gebruikers zijn tussen de 16 en 24 jaar oud (Gen Z)
Influencers
- 52% van Gen Z vertrouwt het advies van een social influencer als het gaat om producten en/of merken
- 76% van Gen Z volgt minimaal één influencer
- 45% van Gen Z volgt meer dan 10 verschillende influencers op social media
- Gen Z volgt vloggers op social media 1,5 keer meer dan millennials
Hoe zet je marketing effectief in om Gen Z te bereiken?
1. Creëer een excellente ervaring waarbij de mobiele ervaring centraal staat
Met excellent bedoelen we ook echt excellent. Uiterlijk is essentieel omdat Gen Z al vanaf het begin van is blootgesteld aan websites en social media (en dat via een smartphone). Dus je komt niet weg met een website dat 5 jaar geleden voor het laatst is geüpdatet. Daar komt bij dat het er gewoon gelikt uit moet zien omdat de aandachtspan van deze generatie zo kort is. Je website moet snel en mobielvriendelijk zijn, maar je moet ook een snel antwoorden wanneer Gen Z je iets vraagt. Chatbots en een goed geregelde klantenservice zijn hierbij essentieel.
2. Gebruik social media om Gen Z te bereiken en te interacteren
Social media is een essentieel onderdeel voor je marketing aanpak wanneer je Gen Z wilt bereiken. De social media kanalen die het meest interessant zijn voor Gen Z zijn TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat. Hierbij is het essentieel om per kanaal een content- en advertentiestrategie te hebben. Vooral bij de content die je gaat maken en verspreiden is het belangrijk dat je content maakt dat bij het platforms past. De stories die je via Instagram maakt zijn vaak niet geschikt om op je YouTube kanaal te zetten of om te delen met het speelse en creative TikTok-publiek.
Vergeet niet dat Gen Z continu switcht tussen verschillende social media kanalen, dus een omni-channel social media strategie kan hierbij een helpende hand bieden.
3. Zet de kracht van influencers om doelgroep te raken en til je bedrijf naar een next level
En precies hier kan de inzet van influencer marketing een uitkomst bieden, omdat je je doelgroep steeds lastiger via old school online marketing kanalen te bereiken. Naast het bereiken van deze doelgroep is ook de manier waarop belangrijk. Influencers zijn in staat jouw merkverhaal op een authentieke en creatieve wijze te vertolken naar de doelgroep. De meeste influencers kunnen dan ook als geen videocontent maken, dat natuurlijk erg hot is bij het bereiken van Gen Z.
Welke influencers zet je in?
Influencers zijn er in verschillende soorten, smaken en maten. In de influencer wereld wordt er onderscheid gemaakt tussen drie soorten influencers: aspirational, authorative en peer influencer.
1.Aspirational influencers
Aspirational influencers zijn mensen die een leven leiden waar anderen van dromen. Ze zien er goed uit op hun social media: de ene keer lunchen ze in Monaco waar ze met een privéjet naar toe zijn gaan, rijden ze met Lamborghini door Oxford street in Londen of zijn ze een weekendje shoppen naar Dubai. Belangrijkste kenmerk van deze groep influencers is dat ze vaak een bekend persoon zijn en honderdduizenden of zelf miljoenen volgers hebben. Wanneer je als bedrijf aan je naamsbekendheid wilt werken of (luxe) producten wilt promoten dan ben je bij deze influencers op het juiste adres.
Voorbeeld aspirational influencer
2. Authoritative influencers
Deze groep influencers moeten het hebben van de expertise die ze hebben en delen met hun volgers. Dit zijn influencers die alles weten over hun niche: koken, mode, tech, gaming, sport of marketing. Je vindt ze dan ook niet alleen op Instagram maar juist ook vele andere kanalen. Het grootste voordeel van werken met authorative influencers is dat ze met scherp schieten. Indien jouw product of dienst in dezelfde niche zit als waar de influencer content over maakt dan heb je een perfecte match.
Voorbeeld authorative influencer
3.Peer influencers
The girl (or boy) next door influencer. Ten opzichte van aspirational en authoritative hebben ze vaak minder volgers omdat ze ‘gewone mensen’ zijn. Maar dat neemt niet weg dat ze juist hierdoor enorm krachtig zijn om ingezet te worden als marketing tool. Want hoe dichter influencers bij hun volgers staan, hoe groter de ‘influence’ van ze is.
Voorbeeld peer influencer
Ben je benieuwd naar de verschillende grootten van influencers? Lees dan ons artikel soorten influencers – does size matter?.
Hoe zet je influencers via verschillende social media kanalen in om Gen Z te bereiken?
Instagram zou je wel kunnen zien als de thuisbasis van menig social influencer. De meeste mega en macro influencers zijn via dit kanaal groot geworden. Inmiddels is het niet alleen meer een kanaal voor jongeren, maar zien we ook dat het bij oudere leeftijdsgroepen goed geïntegreerd is. Maar wat kun je op Instagram doen qua influencer marketing? Hieronder een aantal manieren voor influencer marketing via Instagram:
- Instagram Stories met swipe up
- Instagram Live
- Instagram Feedpost
- Instagram Reels
- Mention in bio van influencer
- Instagram TV
- Instagram Guides
Wist je dat je nu ook advertenties met merkinhoud, waarbij er samen wordt gewerkt met een influencer, kan publiceren op Instagram?
Miljoenen jongeren, voornamelijk Gen Z, maken dagelijks grappige, dansende en praktische video’s die ze via TikTok delen met hun volgers. Het is ook nu het moment om aan de slag te gaan met TikTok en influencers kunnen je hier een handje bij helpen. Zowel met het maken van user generated content voor jouw eigen kanaal als het verspreiden van content via hun eigen TikTok kanaal. Enkele manieren om influencer marketing via TikTok in te zetten:
- TikTok video op feed
- TikTok mention in bio van influencer
YouTube is nog steeds het videoplatform. Zoals we eerder in dit artikel hebben gezien is Gen Z erg actief op dit platform. Tijdens de pandemie is het gebruik natuurlijk ook hier toegenomen. De content die Gen Z leuk vindt wordt daar hun ook veelvoudig verspreidt via WhatsApp. En dan in het speciaal via WhatsApp groepen waarin ze elkaar influencen. Enkele manieren om YouTube in te zetten als influencer kanaal:
- YouTube dedicated video
- YouTube integratie binnen een video van een influencer
- YouTube mention met link in reacties
Alhoewel Instagram en vele andere kanalen enorm hebben afgesnoept van de populariteit van Snapchat blijft het een baken van creativiteit en fun voor Gen Z. Ook wordt Snapchat door Gen Z veelvuldig gebruikt als direct messaging tool. Snapchat gaat over authenticiteit en intimiteit met je directe vrienden, niet om de perfecte foto. In de VS wordt Snapchat ook wel the app for real friends genoemd. Snapchat is ook de uitvinder van de de nu zo populaire stories. En het story formaat biedt nog steeds veel kansen voor samenwerkingen met influencers via Snapchat. Een groot verschil in campagnes die we zelf hebben gedaan via influencers op Snapchat is dat de engagement veel hoger zit dan andere kanalen. Hierbij enkele manieren om Snapchat in te zetten:
- Snapchat story met swipe up naar website
- Co-create een sponsored geofilter
Twitch.tv is een live video streaming platform gericht op het streamen van lifestyle, met als hoofdmoot gaming. Twitch biedt content creators de mogelijkheid om via livestreaming content te delen en een community op te bouwen. Er zijn heel veel gaming influencers actief binnen Twitch. Sinds de corona pandemie is livestreaming uit z’n dak gegaan en Twitch heeft hier enorm van geprofiteerd. Twitch is vooral een interessant kanaal om de jongens van Gen Z te bereiken. Binnen Twitch is deze groep namelijk over vertegenwoordigd met 65%. Hierbij enkele manieren om influencer marketing in te zetten via Twitch:
- Twitch integratie tijdens live stream. Op gezette momenten wordt jouw bedrijf dan onder de aandacht gebracht.
- Een vastgezette link in de chat van influencer met link naar jouw website
- Influencer sponsorships waarbij je logo continu in beeld is
Influencer marketing voor jouw bedrijf om Gen Z te bereiken
Richt jij je met je bedrijf op Gen Z?
Wist je trouwens dat het sinds de nieuwe update van Apple (iOS 14) een stuk moeilijker is geworden om je Apple gebruikende doelgroep te bereiken via Google en Facebook ads? Influencer marketing kan hier een uitkomst bieden.
Maak het verschil met influencer marketing.
Let’s make something together
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van influencer marketing