Skip links

Soorten influencers – does size matter?

Influencers heb je in verschillende soorten en maten. Veel mensen denken bij influencers nog steeds aan de Kylie Jenner’s en Anna Nooshin’s van deze wereld, maar de ‘the girl next door’ kan ook een influencer zijn. Daarnaast worden influencers ook gecategoriseerd in onder andere YouTubers, Instagrammers, TikTok’ers, Twitchers, bloggers, vloggers, advocates en celebrities. 

Influencer soorten & sizes

Een andere belangrijke indeling van influencers is op basis van het aantal volgers:

influencer soorten

Wat hierin duidelijk naar voren komt is dat naarmate het bereik groeit de mate van engagement (likes, reacties, reposts, clicks-throughs) minder wordt. Daarnaast zullen de kosten oplopen wanneer je kiest voor grotere influencers. Ook de directe interactie tussen de influencer en haar achterban is minder bij macro- en mega influencers. 

Je mag het zelf eens uitproberen: stuur maar eens bericht via Instagram naar Anna Nooshin met de vraag waar ze het liefst een avond bite neemt in Amsterdam. En stuur diezelfde vraag naar een micro influencer die je volgt. De kans is zeer groot dat Anna jouw bericht niet eens ziet (met alle respect als je duizenden berichten krijgt op een dag). De micro influencers zullen hoogstwaarschijnlijk wel reageren omdat ze vaak highly engaged zijn met hun volgers.

The ‘power middle’ of influencers

De zogenoemde micro influencers worden ook wel de power middle genoemd. Deze micro influencers zijn overal om je heen en hebben een grote invloed op je koopbeslissingen, vaak zonder dat we het in de gaten hebben. Die ene vriend die je op Instagram hebt, die consequent oogstrelende content plaatst en veel authentieke likes en reacties ontvangt? Dat zijn de micro influencers die grote invloed op ons hebben.

Redenen om te kiezen voor micro influencers

  • meer engagement; volgens een onderzoek van Influencer Marketing Hub waarin meer dan 100.000 influencers zijn geanalyseerd scoren nano en micro influencers veel beter dan social media rockstars (macro en mega influencers)

influencer engagement soorten

  • kosten efficiënter; vanaf 100.000 volgers kunnen de kosten voor samenwerking met influencer enorm oplopen. In plaats daarvan kun je een meerdere micro influencers inzetten als marketing force. 
  • betere targeting; je schiet met scherp, niet met hagel. Stel je hebt een vegan lifestyle micro influencer, dan is de kans groot dat de volgers er ook in geïnteresseerd en highly engaged zijn. Bij macro en mega influencer zie je een mainstream achterban.
  • meer content; omdat je voor hetzelfde budget met meerdere influencers kan samenwerken krijg je ook meer content. Deze content kun je weer mooi gebruiken binnen je eigen content en advertising.

 

Wil je nog steeds een heel groot bereik? Met meerdere micro influencers kan er natuurlijk hetzelfde bereik behaald worden als met één grote influencer. Wil je influencer marketing inzetten, maar vind je het lastig om de juiste influencer te vinden? Vraag dan een gratis influencer idee aan.

May the influencer force be with you