Influencer marketing tijdens de customer journey
Volgens een recent onderzoek van Influencer Marketing Hub maken bedrijven gemiddeld $5,20 voor iedere dollar die ze spenderen aan influencer marketing. De verwachting is dat influencer marketing 9,7 miljard dollar waard wordt in 2020. In 2016 was de totale waarde 1,7 miljard dollar. Daarnaast blijft influencer marketing in populariteit toenemen onder marketeers. De zoekopdracht ‘influencer marketing’
alleen al in Google is in 2020 maar liefst met 1500% gestegen ten opzichte van 2015.
Met de juiste inzet van influencer kunnen brands het verschil maken gedurende hun customer journey. Heb jij je wel eens afgevraagd hoe je influencer marketing zou kunnen inzetten om jouw marketingdoelen te halen? In dit artikel lees je hoe je influencers zou kunnen inzetten tijdens de customer journey.
Embrace the power of influencers
Tijdens de eerste corona lockdown is de schermtijd en mediagebruik alleen maar toegenomen. De stayhome-economie heeft ook positief uitgepakt voor influencers, velen hebben hun kanaal sneller zien groeien en de impact die een influencer kan maken tijdens de customer journey is groter geworden. Volgens een recent onderzoek hebben 49,3% van de mensen al eens een aankoop gedaan op basis van een aanbeveling van een influencer.
Er bestaan verschillende customer journey modellen. In dit artikel zal het see-think-do-care model van Google worden gebruikt:
See fase: maak verschil met thumb-stopping content door influencers
(dit is de eerste fase in de customer journey waarin de klant een passieve rol inneemt en brands proberen bekendheid te creëren en de aandacht van de doelgroep te pakken)
Wanneer je aan de slag gaat met het maken van content wil je dat deze thumb-stopping is. Met andere woorden: jouw publiek moet stoppen met naar links swipen of scrollen. Hieronder een aantal voorbeelden van influencer marketing tijdens de see fase.
Product placement & unboxing
Product placement is natuurlijk een old school marketing middel dat veel wordt gebruikt in films, series en andere tv-programma’s. Dit houdt in dat je jouw product of brand in beeld laat brengen. Denk aan product placement door Coca-Cola en KFC in de Superman (1980) en van BMW Mini Cooper in de blockbuster Italian Job (2003).
Met product placement door een influencer bouw je aan je brand salience (merkidentiteit) en awareness. Het is een krachtig middel om een product of brand onder de aandacht te brengen bij een geëngageerde doelgroep. Je kunt hier ook verschillende vormen van content gebruiken: afbeelding, snaps en video’s.
Een product placement vorm dat veel wordt ingezet binnen influencer marketing is unboxing. Bij unboxing ontvangt de influencer een pakketje met producten van een brand. Vervolgens wordt dit een (live) video geopend. Er wordt een korte beschrijving en eerste indruk gegeven van de inhoud. Ook zie je vaak dat er een give-away wordt georganiseerd rondom een product placement of unboxing.
‘Heb je haar weer’-effect
Bij product placement en unboxing is het wel essentieel om de juiste influencer te kiezen. Als de feed en stories van een influencer alleen maar bestaat uit dit soort commerciële berichten dat ontstaat er eerder aversie bij de volgers. Dit noemen wij het zogenaamde: ‘heb je haar weer’- effect.
Geschikte kanalen in de see fase
Instagram: feed, stories Instagram live, IGTV, reels
YouTube: stories (alleen bij grote accounts), mention, in-video
TikTok: feed
Pinterest: pinnen, borden
Facebook: feed, stories
Twitter: mention
Think fase: maak influencers de fakkeldragers van je brand
(In de think-fase is het eerste contact geweest. De klant is getriggerd en gaat nu actief op zoek naar informatie. De klant neemt een actievere rol in dan de see-fase)
Als marketeer wil je in deze fase meer engagement en dat potentiële afnemers jouw producten of diensten gaan overwegen. Zowel bij traditionele als moderne media zie je dat het vertrouwen in word-of-mouth (mond-tot-mond) groter is dan betaalde advertenties. Volgens onderzoeksbureau Nielsen heeft 78% van de mensen vertrouwen in word-of-mouth ten opzichte van 45% voor betaalde advertenties. Vooral als dit word-of-mouth effect wordt aangewakkerd door opinieleiders (vooral bij traditionele media) en influencers (bij moderne media). In de think-fase is het de kunst om influencers als fakkeldragers te laten fungeren voor je merk. Hieronder een aantal voorbeelden van influencer marketing tijdens de think fase.
Storytelling
Storytelling is misschien een van de oudste content marketing vormen. Met de opkomst van social media is storytelling hotter dan ooit tevoren. Ieder brand heeft als het goed een story. En wie kan deze beter vertellen dan authentieke, creatieve en innovatieve influencers. Bij dit soort samenwerkingen – die vaak voor langere termijn worden gemaakt – is het wel cruciaal om echte merkambassadeurs te kiezen. Dus influencers die jouw merk écht adoreren. Met storytelling zul je ook echt gaan werken aan je brand imagery en -feeling. Dit zal resulteren tot een voorkeurspositie ten opzichte van soortgelijke aanbieders en dit is precies wat je wilt in deze fase.
Storytelling kan op verschillende manieren vormgegeven door influencers via social media. Dit kan in de vorm terugkerende van vlogs, video’s, afbeeldingen met een caption. Maar denk ook eens aan complete account takeovers door influencers.
Blogartikel
Een old-but-gold influencer marketing middel is de blog. Met blogs kun je een influencer jou laten aanbevelen of een complete testimonial laten schrijven. Ook kun je ongeacht de grootte van de blog het publiek laten verwijzen naar je eigen website. De gemaakte blog kan vervolgens weer heel goed gedeeld worden via de socials. Een ander bijkomend voordeel van de blog is de positieve effect van blogging voor je SEO en Linkbuilding.
Geschikte kanalen in de think fase
Instagram: feed, stories Instagram live, IGTV, reels
YouTube: stories (alleen bij grote accounts), mention, in-video
Facebook: feed, stories
Blog website: artikel met link
LinkedIn: feed, stories
Twitch: integratie in-stream
Do fase: laat de influencer jouw doelgroep de finish halen
(De do-fase is een fase waarin er – als alles goed verloopt – een macro-conversie plaatsvindt. De klant koopt dan bijvoorbeeld iets, vraag een offerte aan of abonneert zich op jouw podcastkanaal. Tijdens deze fase moet je vooral overtuigend zijn.)
In de do-fase vindt de belangrijkste conversie plaats. Dit gebeurt vaak op je website. Omdat influencers zich bevinden op social media moeten ze staat zijn om hun volgers te leiden naar een website. De content die in dit stadium door de influencer wordt gemaakt moet overtuigend zijn en net dat laatste zetje geven om tot aankoop over te gaan. Hieronder een aantal voorbeelden van influencer marketing tijdens de do fase.
Performance based marketing
Binnen influencer marketing is een performance based marketing, ook wel pay for performance advertising genoemd een veel gebruikte vorm. De opdrachtgever betaalt alleen wanneer er meetbare resultaten zijn. Dit is een no cure no pay methode waarbij je de influencer extra kan triggeren met een interessant beloningssysteem. Expliciete methoden die hierbinnen worden toegepast zijn bijvoorbeeld werken met een affiliate link of een persoonlijke kortingscode. Met de juiste combinatie van de grootte van een influencer – denk aan influencers met 10k+ volgers die een swipe-up kunnen doen in hun Instagram stories – kun je mooie resultaten boeken.
Shoplog
Een shoplog – een weblog over recente aankopen – kan worden ingezet in do-fase om twijfelende klanten proberen over te halen. Je ziet het vaak onder fashion en beauty YouTubers die hun laatste outfit showen aan hun volgers. Maar ook binnen TikTok en het splinternieuwe Reels functie van Instagram zie je dit op een speelse manier terugkomen. Ook voor de B2B-markt is dit zeker niet ondenkbaar waar influencers op LinkedIn een blog of vlog kunnen schrijven over een zakelijke aankoop.
Geschikte kanalen in de do fase
Instagram: feed, stories Instagram live, IGTV, reels
YouTube: stories, mention, in-video
Pinterest: pinnen, borden
Facebook: feed, stories
Twitter: mention
E-mail marketing: mention + link
Care fase: vergroot je fanbase met brand ambassadors
(In de care-fase gaat de klant van je houden of niet. In deze fase gaat het om het loyaliseren van de klanten en het streven naar klantenbinding en ambassadeurschap.)
De care-fase is een waarin je van betalende klanten, terugkerende klanten wil maken (retentie) en van terugkerende brand ambassadors (loyalty). Wanneer je als bedrijf erin slaagt om weerklank te vinden binnen je publiek in deze fase zul je zien dat dit zich sneller terugverdient (ROI). Hieronder een aantal voorbeelden van influencer marketing tijdens de care fase.
Ambassador programma
Om je doelstellingen tijdens de care fase te behalen is het slim om met een vaste groep influencers te werken die op continue basis je brand promoten. En dit moeten niet zomaar influencers zijn maar daadwerkelijke brand lovers. Een ambassador programma kun je ook weer goed combineren met een op perfomance gebaseerd afrekenmodel. Je zou de influencer dus en met geld of producten kunnen voor de creatieve content die zij maken, maar werken met een affiliate link of kortingscode zodat je de influencer triggert om meer voor je te lopen.
Branding event
Een branding event organiseren waarbij influencers worden uitgenodigd voor een product lancering of merken die hun ambassadeurs uitnodigen om het contact warm te houden, het gebeurt steeds vaker. In influencer-land zijn langdurige samenwerkingen essentieel. Een branding event hoeft niet groot te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een leuk aangeklede borrel zijn op het kantoor of in de winkel waar jouw product verkocht wordt of de influencers een kijkje achter de schermen bij de dienst die jij aanbiedt. De influencers krijgen hierdoor een goed beeld van het merk en er is tijd om de influencers beter te leren kennen. Hierdoor wordt een waardevolle relatie gecreëerd en blijft er in de online wereld toch een menselijke offline aspect zitten.
Geschikte kanalen
Instagram: feed, stories Instagram live, IGTV, reels
YouTube: stories (alleen bij grote accounts), mention, in-video
TikTok: feed
Pinterest: pinnen, borden
Facebook: feed, stories
Twitter: mention
⚡Power up your customer journey with influencers
Waar eerder gedacht dat influencers alleen in de see-fase voor het creëren van bijvoorbeeld awareness interessant zou zijn, zie je nu dat influencers in alle fasen met succes worden ingezet.
Influencer marketing is hiermee een volwaardig middel binnen de marketingmix!
Ben je benieuwd naar hoe wij je customer journey kunnen optimaliseren met de inzet van influencers. Vraag dan een gratis influencer idee of neem gewoon contact met ons op.