Skip links

Instagram bestaat 10 jaar: van foto-app tot marketing machine

Fotootje nemen (1:1), filtertje eroverheen en delen met vrienden. Selfies kenden we nog niet echt, we zaten nog massaal op Hyves en bij het het woord influencer zouden we toentertijd eerder denken aan griep;) Ja, we hebben het over het over oktober 2010, toen twee tech savvies de app Instagram begonnen. Een van de eerste social media apps  die volledig ‘mobile first’ was.

Ooit begonnen als simpele foto bewerk app is Instagram in 10 jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende social media met niet alleen vierkante foto’s met filter, maar met uitgebreide mogelijkheden als video, stories, reels, instant messaging en nog veel meer.

instagram reels

Het succes van Instagram

In 2012 is de app voor een koopje (lees=1 miljard) gekocht door Mark Zuckerberg en zo heeft Instagram zijn plek gevonden binnen het Facebook-imperium. Nu heeft Instagram meer dan 1 miljard gebruikers over de hele wereld en had 20 miljard dollar aan advertentie-inkomsten in 2019 (Bloomberg). Daarnaast is Instagram ‘the place to be’ voor influencers waar jaarlijks ook miljarden in om gaan.

De laatste nieuwe feature van Instagram zijn de reels. De dag na lancering van Instagram reels stegen de aandelen van Facebook met 6 procent en voegde Zuckerberg zich toe aan de ‘centibillionaire club’ met een vermogen van 100 miljard dollar, waar tot dusver alleen Jeff Bezos en Bill Gates in zaten.

Instagram als onmisbare marketing tool

In de afgelopen 10 jaar is Instagram niet alleen voor de gebruiker vooruitgegaan, ook zijn er steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om Instagram als marketing tool in te zetten. Het begon er natuurlijk mee dat bedrijven een Instagram profiel gingen aanmaken met toen nog foto’s van slechte kwaliteit en weinig andere mogelijkheden. Anno 2020 zie je dat Instagram marketing een onmisbare positie inneemt in de social media strategie van bedrijven. 

Instagram marketing bestaat uit twee disciplines: content maken voor je pagina en adverteren. Bij het maken van content voor je pagina kun je denken aan: posts, stories, reels, polls, vlogs, IGTV en nog veel meer. Via Instagram adverteren kun je juist nieuwe doelgroepen aanboren door daar specifiek op te targeten. Maar denk ook eens aan de kracht van Instagram adverteren waarbij er wordt ge-retarget op websitebezoekers.

instagram marketing

Snapchat, YouTube en TikTok kloons = stories, IGTV en reels

Stories

Waar Instagram ook goed in gebleken is het klonen van functies van concurrent social networks. Het eerste succes hiermee was het copy-pasten van de story functie van Snapchat in 2016. Wat Instagram hierin kenmerkt is dat ze het niet alleen kopiëren maar ook verder doorontwikkelen. Momenteel staan de Insta-stories veruit bovenaan als het gaat het gebruik van ephemeral content (content dat na 24 uur verdwijnt).

Instagram TV (IGTV)

Tweede poging was om naast YouTube een belangrijke video platform te worden. In 2018 lanceerde Instagram daarom IGTV. Ook hier mikte Instagram op een optimale mobiele ervaring met verticale video content. Net als bij de stories wilde ze hier ook game-changing in zijn. Hoe staat IGTV er nu voor? Het is nog lang niet waar Instagram op hoopte maar de corona-pandemie heeft ervoor gezorgd, doordat we meer tijd spenderen op social media, het gebruik van IGTV is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

Instagram reels

In augustus 2020 heeft Instagram de reels functionaliteit aangekondigd waarmee je de mogelijkheid hebt om op een speelse manier video’s te maken met muziek en AR effecten en te delen. Wanneer je de mogelijkheden bekijkt zie je dat het erg op TikTok lijkt. Hiermee wil Instagram de gebruikers die op TikTok actief zijn weer voor een deel terughalen naar Instagram. Het grootste voordeel is dat de reels-content sneller wordt vertoond bij de explore (ontdekken) tabblad in Instagram. Dit is ook een groot voordeel wanneer je de reels bedrijfsmatig inzet.

Influencer marketing via Instagram

Instagram is als het gaat om influencers the place to be. De meeste influencers zijn via Instagram groot geworden. Maar hoe kun je influencer marketing inzetten via Instagram als kanaal? Hieronder een aantal voorbeelden van mogelijke influencer samenwerkingen via Instagram:

  • bij meer dan 10k volgers sponsored stories met een swipe-up naar desbetreffende landingspagina;
  • een mooie visual in de feed van de influencer met een tag en mention;
  • grappige Instagram reels via de influencer om de ontdekkingstocht van je klant te stimuleren;
  • complete storytelling of uitgebreide video testimonial via de IGTV van de influencer

influencer on instagram

Volop kansen voor bedrijven via Instagram

Kortom en zijn volop kansen die bedrijven kunnen benutten via Instagram. Instagram groeit nog steeds erg hard en de marketingmogelijkheden worden steeds beter. 

 

Wil je meer weten over hoe je influencer marketing in combinatie met Instagram marketing inzet? 

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we leggen je graag hoe wij jouw bedrijf de aandacht die het verdient geven via onze influencers.