Skip links

Instagram Adverteren, waarom en hoe ga je ermee aan de slag?

Influencer marketing en Instagram zijn nauw verbonden, net als Instagram en adverteren. Deze vorm van adverteren groeit als kool vanwege de grote resultaten met weinig budget. Maar wat is Instagram adverteren precies en waarom is het zo nuttig? En belangrijker: hoe ga jij ermee aan de slag?

Wat is Instagram adverteren?

Instagram adverteren betekent dat je betaalde advertenties op je Instagram profiel laat zien, als afbeelding of video. Dit kan in de vorm van story ads of advertenties in de feed. Bij story ads worden jouw advertentie tussen de stories van gebruikers getoond. Zo vallen ze minder op en lijken het gewone stories. Bij advertenties in de feed kun je kiezen tussen een foto, video of collectie van afbeeldingen waarbij je een onderschrift kunt plaatsen. Zo’n post lijkt eigenlijk op een gewone post in de feed, maar dan staat er “sponsored” bij. In plaats van een advertentie op Google of Facebook, laat je het nu dus op Instagram zien.

Wat is het nut van Instagram adverteren?

Instagram adverteren heeft een aantal voordelen ten opzichte van traditioneel adverteren:

  • De advertenties werken het beste als ze kort en krachtig zijn, iets wat goed past bij Instagram én millennials; we zijn niet meer gewend om lange lappen tekst te lezen, we willen snelle content snacks. Instagram leent zich hier uitstekend voor.
  • Je kunt prachtige afbeeldingen en video’s toevoegen en zelfs GIFs. Visueel is er veel mogelijk.
  • Je kunt de story ads opmaken zoals je je normale story ook op zou maken, met de gezichtsfilters, GIFjes en tekenopties.
  • Het is mogelijk om een link te plaatsen, wat de weg van de advertentie naar het product of andere doel veel korter maakt. Het kost mensen weinig moeite om naar de landingspagina te gaan.
  • Het opzetten van de advertenties is weinig moeite en je kunt veel schuiven in de doelgroepen en het budget. Zo kun je heel gericht adverteren op een relevante doelgroep.
  • Het lijkt heel erg op Facebook adverteren, dus als je dat onder de knie hebt, is Instagram adverteren een eitje.
  • Instagram is uitermate geschikt om een jonge doelgroep te bereiken.

Waarom zijn alleen posts niet genoeg?

Je vraagt je misschien af wat nu de toegevoegde waarde is. Je kunt ook gewoon #ad bij een gesponsord bericht zetten, toch? Maar Instagram adverteren is het uitgelezen communicatiemiddel om aan je brand awareness te werken. Maak bijvoorbeeld advertenties waarbij je voorbeeldberichten van een campagne plaatst om mensen een goed idee te geven van je werk. Zie het als een portfolio. Of plaats een mooi filmpje van jezelf zodat mensen onder de indruk zijn van je professionaliteit. Er zijn zo veel mogelijkheden om Instagram adverteren in te zetten voor je personal branding. Met een relatief laag budget kun je zo werken aan een professioneel imago en de juiste brands aantrekken.

Hoe kan jij met Instagram adverteren aan de slag?

  1. Stel de Facebook Pixel in. Hoewel je met Instagram adverteren te maken hebt, is verbinding via Facebook noodzakelijk. Op die manier wordt er data verzameld. Hoe je de Facebook Pixel instelt, lees je in deze blog.
  2. Stel de doelgroep voor de advertentie in. Zijn dit mensen die jou al kennen of die mogelijk interesse hebben? In die tweede categorie heb je drie soorten, namelijk een aangepaste doelgroep (mensen die nog geen klant zijn, maar wel interesse hebben); vergelijkbare doelgroep (mensen die qua demografie of andere kenmerken lijken op je huidige klanten of websitebezoekers) & opgeslagen doelgroep (zelfgemaakte doelgroep).
  3. Bepaal de biedoptie. Je hebt hier vier keuzes: Cost per Click (kosten per klik); impressions (kosten per 1.000x dat je advertentie wordt getoond); Cost per Action/Conversion (kosten per keer dat een bepaalde actie wordt uitgevoerd) & Cost per Like (kosten per nieuwe like). Welke optie het beste bij jouw campagne past, hangt af van het doel van je campagne.
  4. Haal al je design- en copywritingskills uit de kast om de advertentie echt te gaan maken. Het allerbelangrijkste hierbij is om je doelgroep in gedachten te houden, plus uiteraard het doel van je campagne.
  5. Bedenk welke planning het beste past. Bij een looptijdbudget stel je een budget in voor de hele looptijd van je advertentie, bijvoorbeeld een maand. Een dagbudget gebruik je als je een doorlopende campagne hebt, dus geen campagne met een bepaalde looptijd.
  6. Je advertentie is nu klaar, maar het belangrijkste moet nog komen: testen. Maak verschillende advertenties, waarbij je bijvoorbeeld wisselt in de doelgroep, kleuren of bepaalde woorden (copywriting). Kijk dan welke er wel en niet goed werken, zodat je je budget optimaal besteedt.

Meer weten over Instagram adverteren?

Zo, dat was even een crash course Instagram adverteren. Nu weet je wat het is, wat je ermee kunt en hoe je het opzet. Maar er is veel meer. Wat zijn bijvoorbeeld top tips uit de industrie? Hoe kun je je budget het meest efficiënt mogelijk inzetten? En wat als je er niet uit komt of er geen tijd voor hebt? Neem gerust contact met ons op en wij proberen je op weg te helpen.