Skip links

May the influencer force be with you

Ongeveer ⅔ van de  marketeers  hebben in een recent onderzoek van Influencer Marketing Hub  aangegeven dat ze meer budget voor influencer marketing gaan reserveren in 2020. De verwachting is dat dit de komende jaren alleen maar zal toenemen. In 2022 wordt de influencer markt geschat op een totale waarde van 15 miljard dollar ten opzichte van 1,7 miljard dollar in 2016. Volgens hetzelfde onderzoek geven marketeers als belangrijkste uitdaging: het vinden van de juiste influencer.

Influencer + content + kanaal = power ⚡

Het vinden van de juiste influencer is natuurlijk de enige uitdaging voor het creëren van winnende influencer strategieën. Voor een effectieve influencer campagne waarbij je een onuitwisbare indruk achterlaat bij je doelgroep is niet alleen de juiste influencer belangrijk. Ook de gekozen content en het kanaal waarmee deze content door de influencer wordt verspreid is van levensbelang. 

influencer marketing

De influencer

De influencer is de marketing force in het influencer power model en cruciaal voor het behalen van de campagne doelstellingen. Eerder gaven we al dat matchmaking (het vinden van de juiste influencer) een van de grootste uitdagingen is. Marketeers zijn soms uren aan het scrollen op platforms als Instagram om de juiste influencer te vinden voor een campagne. Wij van Onfluence hebben een unieke database met highly engaged influencers. Het gros van onze influencer bevindt zich in de categorie the power middle = veel bereik, hoog engagement, authentieke content.  

‘With the barrage of ads we are exposed to each day, it’s not surprising that we trust people more than logo’s’ – Jay Bear

De content

In marketing-land is content king. Content is king omdat je hiermee top-of-mind blijft bij je doelgroep en je klanten hiermee beter engageren via social media. Ook bij influencer marketing is de content die wordt gemaakt een belangrijk ingrediënt voor het succes van de campagne. De influencer kan net zo goed passen bij jouw brand, als die niet in staat is jouw propositie te vertalen naar oogstrelende content is er geen match. De influencer moet niet alleen reclame maken maar ook de brand story naar voren laten komen.

Het kanaal

De belangrijkste kanalen voor influencer marketing zijn de social media. Net als influencers hebben de social media kanalen een soort eigen imago ontwikkeld. Het is belangrijk om als brand te kijken of ook hier een match is. Influencer marketing maakt het ook mogelijk op social media kanalen waar je als brand nog zit, maar je doelgroep wel. Daarom is het handig om verder te kijken dan de gebruikte kanalen.

Instagram is by far het meest gebruikte kanaal voor influencer marketing campagnes, maar zeker niet de enige. Zie hier de kanalen die wij inzetten voor onze influencer campagnes.

Voor het behalen van de meeste power⚡ zijn de juiste influencer, de juiste content en het juiste kanaal key succes factoren. 

Helaas zijn we geen Jedi masters die de Force beheersen. Wat we wel kunnen is de super krachten van influencers bundelen met next level campagnes.

May the influencer force be with you, we’ll show you the way 😉