Skip links

5 voordelen van het gebruik van een influencer marketing bureau

Als je voor het eerst influencer marketing wilt uitproberen, dan kan dat best ingewikkeld zijn. Waar moet je beginnen, wat zijn de risico’s en wat levert het op? Een manier waarop je het risico kan verkleinen en het proces kan stroomlijnen, is door samen te werken met een influencer marketing bureau

Als bedrijf of merk zijnde heb je eigenlijk meerdere opties. We bespreken er een aantal die vaak gekozen worden:

  1. Organisch – je zoekt en bouwt zelf relaties op met influencers. De influencer campagnes voer je vervolgens in eigen beheer uit;
  2. Platforms – je voert de influencer-campagnes nog steeds intern uit, maar je gebruikt gespecialiseerde platforms om geschikte influencers te vinden;
  3. Bureaus – je betaalt een gespecialiseerd marketingbureau om je influencer-campagne voor je op te zetten en uit te voeren (inclusief de selectie van influencers).

Hoe pak je influencer marketing aan?

De organische influencer selectie lijkt (meestal) de goedkoopste vorm van influencer marketing, al kunnen er verborgen kosten zijn, zeker als je onervaren bent. Het is ook de meest tijdrovende methode en je hebt geen garantie dat influencers met je willen samenwerken. 

influencer marketing bureau agency

Het gebruik van een platform kost meer dan alles zelf doen, maar het maakt het vaak gemakkelijker, omdat je sneller geschikte influencers zult vinden. Net als bij organische influencer marketing, is er geen garantie dat de influencers die je op een platform ontdekt, interesse hebben in een samenwerking. 

Voordelen inzet influencer marketing bureau

Bij een influencer marketing bureau of agency worden alle werkzaamheden uit handen genomen. Je betaalt dan voor kennis en ervaring. Het bureau heeft bovendien een grote vijver met influencers en vissen daar de influencers uit die het beste bij de campagne passen. We bespreken de belangrijkste voordelen van het gebruik van een influencer marketing bureau. 

1.Je bespaart tijd en geld bij het zoeken naar influencers

Influencer marketing kan veel tijd in beslag nemen voor een onervaren bedrijf. Dit is voornamelijk het geval voor bedrijven die aansturen op de organische aanpak. Ze moeten influencers voor zich winnen en moeten hen aanmoedigen om samen te werken, maar dat kost zeeën van tijd. 

Als een bedrijf een actieve rol wil spelen bij het maken van content, dan kan dit nog meer bedrijfsmiddelen opslokken, zeker als het bedrijf geen copywriters, fotografen, ontwerpers en andere specialisten ter beschikking heeft.

Wanneer een bedrijf een influencer marketingbureau inschakelt, kan dit leiden tot een aanzienlijke vermindering van de werkdruk het marketingteam. Het bureau neemt ook de communicatie met influencers uit handen en dat kan een flinke tijdswinst opleveren.

Sommige bedrijven gebruiken zoveel tijd om relaties op te bouwen met een organische benadering, dat de werkelijke kosten hoger zijn dan wat ze een bureau zouden hebben betaald. Dit is vooral het geval wanneer influencers ervoor kiezen om uiteindelijk niet met het merk samen te werken.

2. Je werkt met experts op het gebied van influencer marketing

Voor veel bedrijven is influencer marketing iets nieuws. Zelfs als ze het in het verleden hebben gebruikt, maakt het hoogstwaarschijnlijk maar een klein deel uit van de werkdag van een manager. Ze hebben misschien geen idee hoe ze geschikte influencers kunnen vinden en hoe ze relaties met influencers kunnen opbouwen en onderhouden.

Influencer marketingbureaus zijn specialisten op dit gebied. Ze zijn de hele dag bezig met activiteiten die daarmee verband houden. De meeste mensen bij influencer marketingbureaus zijn ervaren en begrijpen hoe influencer marketing werkt. Sommigen zijn zelf influencer en weten precies wat er speelt.

Ze weten wat influencer marketing in de meeste niches succesvol maakt, meer nog dan de meeste mensen in de sector zelf. Ze kennen de laatste trends in influencer marketing en begrijpen wat een campagne effectief maakt.

Influencer bureaus kennen alle tekenen van influencer-fraude en kunnen gemakkelijk ‘influencers’ herkennen die die titel alleen kunnen claimen vanwege nepvolgers en onbetrouwbaar gedrag.

De meeste bureaus hebben aan meerdere campagnes met verschillende soorten influencers gewerkt. Ze weten precies welke influencers de doelgroepen bereiken die overeenkomen met de doelmarkt van een bepaald merk.

Neem de tijd om elk influencer marketingbureau waarmee je overweegt samen te werken, te onderzoeken. Ieder bureau heeft zijn specialiteiten, in termen van locatie, sociale netwerken die ze gebruiken of het soort niches waarin ze het liefst werken.

3. Leidt tot continuïteit in marketingcampagnes

Het gebruik van één influencer marketingbureau om je influencer-campagnes te coördineren leidt tot een consistentere consumentenervaring. Influencer bureaus hebben over het algemeen een klantenbestand met hun favoriete influencers opgebouwd. Ze weten wie waarschijnlijk het beste werkt met de doelgroep van je merk en kunnen daaromheen een campagne bouwen. 

Het gebruik van een gespecialiseerd influencer bureau helpt onnodige duplicatie te voorkomen. Dit kan optreden als andere soorten bureaus influencers proberen te selecteren voor verschillende delen van campagnes. Zo vermijd je concurrentie met jezelf.

4. Gebouwd rond persoonlijke relaties

Influencers zijn te vinden op een influencer marketing platform of via een influencer marketing bureau. Bij de eerste optie moet je zelf het onderzoek doen en controleren of het bereik van de influencers echt en of de kwaliteit wel afdoende is. Een influencer marketing bureau doet deze selectie handmatig voor je, waardoor de kwaliteit veel beter is, maar de kosten wel iets hoger zijn. Om influencer bureaus te laten slagen, moeten ze zowel hun klantvereisten als hun influencer-mogelijkheden kennen.

De meeste bureaus hebben een relatief hands-on benadering, waarbij ze persoonlijke relaties opbouwen met iedereen die bij de campagnes betrokken is. Soms creëren ze ook content, en dit brengt voor ontwerpers en copywriters de noodzaak met zich mee om precies het juiste materiaal voor de situatie te produceren.

Een van de voordelen van het opbouwen van een langdurige relatie met een influencer marketingbureau is dat het voor het bureau makkelijker wordt om met influencers samen te werken om jouw merkverhaal te presenteren. Het influencer bureau zal steeds beter begrijpen wat je merkdoelen zijn en welke boodschap de influencers moeten overbrengen op je doelgroep. 

Influencer bureaus bouwen goede relaties op met kwalitatieve influencers. Ze begrijpen elkaar goed en weten precies waarom deze mensen de status van kwalitatieve influencer hebben gekregen. Dit betekent dat de meeste bureaus een bedrijf en haar producten kunnen matchen met geschikte influencers, op basis van factoren als niche, ervaring, stijl en of influencers passen bij het bedrijf en haar producten of diensten.

5. Kan resulteren in kwalitatieve evergreen content

Net als bij alle marketingbureau, hebben influencer marketingbureaus alle creativiteit en kennis aan boord om succesvolle campagnes te ontwikkelen. Deze bureaus kunnen influencers op weg helpen om opvallende content te creëren, vaak met een hogere standaard dan dat de meeste bedrijven zelf kunnen produceren.

Het imago dat merken in hun marketing uitstralen heeft betrekking op alle betrokkenen, dus ook op het bureau. Het is overduidelijk dat een bureau wil dat haar creatievelingen de meest in het oog springende afbeeldingen, boeiende teksten en opvallende video’s produceren, want dan is ook reclame voor het bureau zelf.

Influencer bureaus kennen al de soorten content die influencers produceren. Ze zullen weten welke influencers meer creatieve input van het bureau nodig hebben en welke influencers het beste presteren als ze aan hun eigen creaties worden overgelaten.

Veel van de kwalitatieve content die bureaus en de influencers zelf voor een campagne produceren, kan in de toekomst opnieuw worden gebruikt voor marketingdoeleinden, waardoor het echte evergreen content wordt.

Hulp nodig van een influencer marketing bureau?

Ons team is gepassioneerd over influencer marketing, met oog voor detail en kwaliteit. We focussen ons op wat echt belangrijk is, namelijk vooruitstrevende samenwerkingen met influencers opzetten voor merken.

Deze gastblog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer

Let’s make something together

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van Influencer Marketing

Contact opnemen