Waarom influencer marketing?
Wat influencer marketing is inmiddels wel duidelijk en dat het populair is hoeft ook niet uitgelegd te worden. Maar waarom je influencer marketing zou moeten inzetten voor jouw merk, daar gaat dit artikel over.
Waarom influencer marketing?
Veel bedrijven die influencer marketing voor het eerst willen uitproberen willen dit vaak inzetten met als doel meer verkoop te genereren. Deze bedrijven zijn dan pas tevreden na een positief return on investment. Dat is eigenlijk zonde, want influencer marketing heeft veel meer te bieden dan alleen een stijging in de verkopen. Wanneer je de campagne pas geslaagd vindt na een positief return on investment zal je waarschijnlijk teleurgesteld zijn.
Waarom zou je dan wel influencer marketing moeten inzetten? Organisaties zetten voornamelijk influencers in om hun naamsbekendheid te vergroten. Wanneer een influencer wordt uitgekozen selecteer je deze influencer op het soort volgers dat zij hebben, omdat het erg belangrijk is dat deze volgers aansluiten bij de doelgroep van het merk. Die influencer is een autoriteit op social media, die volgers hebben een connectie met die influencer. Wanneer een influencer dus wat vertelt over jouw merk, wordt dit sneller opgepikt dan wanneer jij als merk communiceert over jouw merk. Influencer marketing is gewoon een hele directe vorm van marketing.
Verschil influencer marketing en Facebook Advertising
Veel bedrijven vragen zich dan af wat het verschil is tussen Facebook Advertising en influencer marketing terwijl Facebook Advertising een stuk goedkoper kan zijn. Bij Facebook Advertising communiceert het bedrijf vanuit zichzelf en via influencer marketing communiceert de influencer over het bedrijf. Het grote verschil is dus dat influencer marketing een stuk warmer is en dus effectiever. Influencer marketing moet je zien als mond-tot-mondreclame en via deze manier is deze vorm van marketing veel meer vertrouwd dan andere vormen.
Nieuwe content
Ook een reden om influencer marketing in te zetten is om nieuwe content te verkrijgen. We leven nu eenmaal in een tijdperk waar bedrijven continu online dingen moeten plaatsen en er continu nieuwe content gecreëerd moet worden. Vaak zijn MKB bedrijven soms de creativiteit en inspiratie kwijt. Dan is het erg handig wanneer influencers mooie content voor je maken die jij ook mag gebruiken (wel met toestemming) voor je social media en website. Daarnaast kies je een influencer uit die volgers hebben die tot jouw doelgroep behoren. De influencer weet dus als geen ander wat voor soort content jouw doelgroep wil zien. Hierdoor worden vaak ook nieuwe inzichten verkregen en inspiratie opgedaan.
Verandering in de markt
Een opmerkelijke verandering in de markt is dat grote bedrijven influencers inzetten om hun productfotografie te doen. De bedrijven selecteren de influencer niet op aantal volgers maar op stijl van de fotografie.
Normaal wanneer een bedrijf nieuwe collectie wil fotografen moeten ze een locatie afhuren en een fotograaf, visagist, stylist en modellen regelen. Dat kan zo oplopen tot 40.000 euro. Nu hebben die bedrijven heel goed door hoe creatief influencers zijn en wat voor mooie content zij kunnen maken. Ze werken als volgt: ze sturen producten naar de influencers, daarnaast krijgen ze vaak ook een vergoeding. Vervolgens maken de influencers de content en gebruikt het bedrijf die weer voor hun website of nieuwe catalogus, waardoor het bedrijf veel geld bespaard. Daarnaast plaatsen de influencers het ook gewoon op hun kanalen waardoor het bedrijf naast dat ze veel geld besparen, ook een boost krijgen voor bijvoorbeeld hun nieuwe collectie.
Verschil influencer marketing en traditionele marketing
Sommige bedrijven vinden de stap lastig om geld te investeren in influencer marketing omdat ze aangeven het lastig te vinden om de resultaten te meten. Deze bedrijven doen soms wel aan traditionele marketing (adverteren op een billboard of in een krant). Als influencer marketing vergeleken wordt met traditionele marketing heeft influencer marketing meerdere voordelen. Het eerste voordeel is dat de resultaten een stuk meetbaarder zijn. Ook kan door influencer marketing veel specifieker je doelgroep bereikt worden en het is uiteindelijk vaak een stuk goedkoper dan traditionele marketing. Voor bedrijven die zich in een nichemarkt bevinden is influencer marketing ook interessanter dan traditionele marketing omdat er dan niche-influencers ingezet kunnen worden.
Influencer marketing in combinatie met online marketing
Wij van Onfluence zouden je zeker adviseren om influencer marketing toe te voegen aan je marketingmix, maar dan wel in combinatie met andere online marketing zodat het elkaar versterkt. Je kan bijvoorbeeld tegelijkertijd met de influencer marketing campagne ook een Facebook en/of Google Advertising campagne opzetten. Mensen hebben veel herhaling nodig en het is dus effectiever wanneer mensen jouw merk vaker op verschillende plekken voorbij zien komen. Met deze reden werkt Onfluence daarom samen met een online marketingbureau waardoor naast een influencer marketing campagne ook een andere online marketing campagne opgezet kan worden zodat de resultaten nog beter zijn.
Heb jij nog vragen over dit onderwerp of heb je een onderwerp dat je graag besproken wil hebben? Laat het achter in de reacties!