Skip links

Waarom werken met micro-influencers?

Tegenwoordig kunnen bedrijven gemakkelijker en doelgericht hun doelgroep bereiken. Een van de manieren is influencer marketing. Via mensen met veel volgers, een product of dienst promoten. Maar is je product/dienst promoten via een ‘grote’ influencer nou wel zo effectief? Of kun je beter iets laten promoten door micro-influencers met meer betrokken volgers?

Waarom micro-influencers?

Voor een bedrijf is het belangrijk om van te voren het doel van de campagne te bedenken. Wil je een groot bereik of meer interactie? Bereik is een factor maar is tegenwoordig niet meer de belangrijkste. Je wilt namelijk dat de volgers van de influencer in actie komen (bijv. het bezoeken van de website, een product kopen, het bedrijf volgen op social media). Dan kun je beter samenwerken met micro-influencer(s). Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat hun volgers meer betrokken zijn en dus sneller in actie zullen komen. Wil je nog steeds aan een bepaalt bereik vasthouden? Met meerdere micro-influencers kan er natuurlijk hetzelfde bereik behaalt worden als met één grote influencer.

 

“Bereik is geweest, engagement is leidend” – Vleugel

MICRO-INFLUENCERS HEBBEN MEER BETROKKEN VOLGERS

De volgers van micro-influencers zijn meer betrokken dan bij ‘grote’ influencers. Dit blijkt uit het onderzoek van Markerly. Een groot aantal volgers levert een lager aantal commitments op. Het is dus duidelijk te zien dat hoe lager het aantal volgers,  hoe meer die volgers betrokken zijn.

Een groter aantal volgers op Instagram levert een lager aantal commitments op” – Markerly

 

In de onderstaande tabel van Markerly is de verhouding van het aantal likes en reacties tussen accounts met een verschillend aantal volgers te zien. Accounts met minder dan 1.000 volgers hebben 8% likes en 0,6% reacties. Accounts met meer dan 10 miljoen volgers hebben 1,7% likes en 0,05% reacties.

In het onderzoek van van de Keller Fay Group en Experticity kwam naar voren dat micro-influencers perfect zijn om iets aan te bevelen. 82% van de onderzochte consumenten ziet zichzelf een aanbeveling van een micro-influencer opvolgen.

Micro-influencers zijn goedkoper

Veel ‘grote’ influencers vragen veel geld om iets te promoten. Aan de ene kant ook logisch, voor velen van hen is het een fulltime baan. Sta als bedrijf er niet raar van te kijken als een influencer met 100.000 volgers, €2.500 durft te vragen voor een Instagrampost. Micro-influencers zijn daarentegen wat minder veeleisend.