Hoe maak je influencer marketing onderdeel van je online marketing?
Influencer marketing is bij veel bedrijven een vast onderdeel in de marketingmix geworden. Influencer marketing onder online marketing maar er vallen natuurlijk ook andere activiteiten onder online marketing. Het is daarom belangrijk om de influencer marketing activiteiten goed af te stemmen op de overige online marketing activiteiten. We hebben een super leuk gesprek met Emma en Suzanne van SEM Social gehad. Zij leggen jou in deze blog uit hoe influencer marketing binnen de online marketing past. Zij bieden social media advies aan bedrijven en organisaties en geven jullie in deze blog meer uitleg over dit onderwerp.
Influencer marketing doortrekken in de gehele online marketing
Social media is heel breed en houdt nooit op. Wij noemen het als het ware een onderdeel van organisaties dat in de volledige bedrijfsvoering geïntegreerd moet worden. Dat betekent zowel een ‘outside-in’ als ‘inside-out’ perspectief. Bedrijven kennen als geen ander hun eigen organisatie het beste. Zij voelen en beleven de merkidentiteit, dat moet naar buiten worden uitgedragen. Influencer marketing kunnen we daarom zien als onderdeel van de social media marketing strategie. Het moet in lijn zijn met de content strategie van een merk.
Wanneer bedrijven een marketing campagne opzetten, is het doel om een specifieke doelgroep aan te spreken. Verschillende middelen en tools worden ingezet om die doelgroep te bereiken, een onderdeel hiervan kan een influencer campagne zijn. Wanneer influencers vervolgens worden ingezet, adviseren wij om de campagne door te trekken in de gehele online marketing.
Dit kan bijvoorbeeld door de content die gemaakt is door de influencer (wel eerst toestemming aan hem of haar vragen) in te zetten voor de social kanalen van het merk, Instagram shopping (directe lead naar het product), de influencer eventueel de posts/stories/blog te laten promoten op zijn of haar doelgroep te bereiken en natuurlijk een cross mediale benadering toe te passen. Zo is het relevant om de content van de influencer op de verschillende kanalen van zowel de influencer als het merk in te zetten. Dus niet alleen voor de social kanalen, maar ook voor de website en eventueel offline advertising.
Influencer marketing in je marketingmix
Influencer marketing past ontzettend goed in de marketingmix, omdat influencers natuurlijk een (hoge) betrouwbaarheid onder hun volgers hebben. Influencers zijn ‘ambassadeurs’ van een merk. Het zijn echte mensen die een merk promoten op authentieke wijze. Wij geloven in de authenticiteit van persoonlijke verhalen binnen influencer campagnes. Naast de marketing boodschappen die een merk zelf uitdraagt, voegen influencers dus écht toegevoegde waarde aan een marketing campagne.
Wij zijn voorstanders voor lange termijn samenwerkingen, waarbij influencers als vrienden of familie van een merk worden gezien. Zo is de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid nog hoger en wordt er een relatie tussen een merk en influencer opgebouwd. Op deze manier kan een influencer bij meerdere campagnes worden betrokken.
Social Advertising inzetten na influencer marketing
Omdat influencers een hoge betrouwbaarheid en geloofwaardigheid hebben onder hun volgers, is het nuttig om dit in te zetten in online advertising. Wanneer je de content van de influencer wil gebruiken voor andere uitingen is het wel verplicht om aan hen toestemming te vragen om dit te mogen gebruiken. Als je toestemming van de influencer hebt gekregen kan je de content vanuit de kanalen van het merk adverteren of investeer je budget in een influencer die het bericht adverteert op de doelgroep. Wij vinden beide vormen van advertising interessant en zien dan ook positieve resultaten voor deze vormen van advertising.
Zit bij jou de influencer marketing al in de marketingmix? Laat het ons weten!