3 onmisbare tips wanneer je influencers merkambassadeurs wil maken
Hoe zorg je ervoor dat influencers merkambassadeurs worden? Merkambassadeur is een begrip dat steeds vaker in de media voorkomt en waar je als merk eigenlijk niet meer omheen kunt, maar wat doet zo’n merkambassadeur nu eigenlijk voor een merk?
Wat is een merkambassadeur?
Een merkambassadeur is niks anders dan een fan van je merk. Dit kunnen natuurlijk ook mensen zijn met weinig volgers op social media maar het is natuurlijk interessanter om merkambassadeurs te hebben met een groot bereik. Een merkambassadeur hoeft dus niet perse een influencer te zijn maar hoe groter het bereik en hoe meer invloed, des te interessanter de merkambassadeur is voor je merk.
Tip #1: Zorg voor een gelijkwaardige relatie
Ga in gesprek, leer de influencer echt kennen en creëer een gelijkwaardige relatie. Het is daarbij belangrijk om te laten merken dat hij/zij van waarde is voor je merk en dat zijn of haar mening gewaardeerd wordt. Bied ook iets aan waar de influencer daadwerkelijk iets aan heeft. Met gratis producten kan de influencer de hypotheek of huur niet betalen. Als laatste werkt het ook vaak positief als een merk af en toe eens iets geeft zonder dat er iets terug verwacht wordt.
Tip #2: Betrek de influencer bij de product- of dienstontwikkeling
Door een influencer te betrekken bij product- of dienstontwikkeling wordt een band gecreëerd waar de influencer ook wat aan heeft. Zo kan je bijvoorbeeld samen met hem of haar een collectie uit te brengen of samen na denken over het volgende product dat gelanceerd zal gaan worden. Het is ook mogelijk om de influencer het gezicht te maken van een nieuwe collectie of campagne. Op deze manier zal de influencer oprecht enthousiast zijn over je merk, waarde hechten aan de relatie en zal er goede content gecreëerd en gepost worden.
Tip #3: Ga voor een langdurige relatie
Om dit te bereiken zal een merk ervoor moeten zorgen dat de relatie met de influencer ten alle tijden warm blijft, ook als er geen campagne met hen loopt. Dit kan zijn door een cadeautje op te sturen, maar ook door de influencer te vragen als adviseur. Een influencer kan een frisse blik geven op andere zaken binnen het bedrijf dan alleen de influencer marketing, zij zijn tenslotte erg creatief. Op die manier blijft de relatie warm en voelt de influencer zich gewaardeerd.
Bonustips: Geef de influencer privilege
Zorg dat de influencer als eerst gebruik mag maken van een nieuw product of dienst voordat andere dit mogen. Nodig hen uit bij jullie exclusieve evenementen om hen speciaal te laten voelen. Je zult zien dat ze dan nog nét iets harder zullen werken voor je merk.
Weet jij al wie jouw merkambassadeurs zijn?