Skip links

Tips voor B2B influencer marketing

De afgelopen jaren is influencer marketing exponentieel gegroeid. Marketeers, bureau en merken van elke omvang investeren in influencer marketing campagnes. Als die campagnes goed worden uitgevoerd, dan leveren die resultaten op die zowel winstgevend als impactvol zijn. Influencer marketing wordt momenteel vooral gericht op de B2C (business-to-customers) markt. Een korte blik op Instagram laat je een handvol gesponsorde berichten zijn voor kleding, schoonheidsproducten, interieur, enzovoort. De vraag is of er ruimte is voor de B2B markt binnen influencer marketing? En zo ja, hoe integreren deze bedrijven de tactieken die nodig zijn om succesvol te worden met influencer marketing?

Wees realistisch over je verwachtingen

Het grootste verschil tussen B2C en B2B is het inkoopproces. Dat is direct gerelateerd aan de aankoopbeslissing. Consumentenmerken kunnen profiteren van een link die influencers opnemen in hun Instagram-verhaal of een kortingscode genoemd in een YouTube-video. Deze link stuurt volgers en abonnees rechtstreeks naar de product- of servicepagina, waar aankoopbeslissingen slechts enkele seconden of minuten duren.

Voor B2B-bedrijven hebben mensen niet de neiging om rechtstreeks naar je website te gaan en direct producten of software aan te schaffen. Bij dit inkoopproces kunnen namelijk veel mensen en afdelingen betrokken zijn, wat van begin tot eind maanden in beslag kan nemen. Om deze reden moet je jouw verwachtingen realistisch stellen in termen van tijdlijn en prestaties. Bij B2C mag je resultaten verwachten binnen 30 dagen, terwijl dat bij B2B minimaal 6 maanden kan duren.

Begin bij de start

Gelukkig verschilt het proces van influencer marketing voor B2B niet heel veel van de B2C. We moedigen merken altijd aan om te beginnen met influencers die je producten al leuk vinden en gebruiken. Hetzelfde geldt dus voor B2B-bedrijven. Wie zijn je bestaande klanten? Heb je al een goede relatie met hen? Sta je open voor een verwijzingsprogramma met bestaande klanten in ruil voor een merkvermelding of zelfs partnerschappen?

Het belangrijkste is dat deze klanten al bekend zijn met je producten en deze ook echt leuk vinden. Hebben je klanten een blog op hun zakelijk website? Wie zijn de belangrijkste besluitvormers in de bedrijven van je klanten? Er zijn veel manieren waarop je met je klanten kunt samenwerken. Je kunt ze authentieke, doordachte recensies op je website laten schrijven, een vermelding op hun blog laten opnemen of uitgelichte casestudy’s en nog veel meer.

Kies de juiste influencer

Het belangrijkste deel van influencer marketing is het bereiken van influencers die je producten kunnen promoten. Zelfs als ze nog geen klant zijn. Om te weten naar wat voor soort influencers je bedrijf moet zoeken, moet je een stapje terug doen. Wie zou de juiste persoon zijn om zich hard te maken voor je product en merk? Hier zijn enkele ideeën:

  • Wat voor soort influencers volgen je klanten? Van daaruit kun je zoeken naar belangrijke personen binnen je branche, organisaties die het laatste branchenieuws publiceren, relevante bedrijven waarvan hun klanten profiteren van je producten, enzovoorts.
  • Overweeg daarna of ze dit soort producten in het verleden hebben gepromoot. Het is het ideaal als ze een voorstander zijn van algemeen nieuws en informatie over de sector. Als ze je concurrent in het verleden hebben gepromoot, dan kun je overwegen om ze over te slaan.
  • Wat is hun bereik? Dit omvat zowel de grootte van de groep die zij volgens als het betrokken publiek op hun platform. Is het budget geschikt voor een bekend persoon met meer dan honderdduizenden volgers? Of ga je voor middelgrote en/of kleine influencers, die een nauwere band hebben met hun volgers?
  • Hoe zit het met hun publiek? Het is niet realistisch om elke afzonderlijke volger van de influencers te onderzoeken. Maar het doornemen van de algemene demografische gegevens van het publiek kan wel helpen bij het selecteren van de perfecte influencer. Wat is bijvoorbeeld de ideale leeftijdscategorie voor de aard van je bedrijf? Hoe zit het met de locatiegegevens van het publiek?

Content is de belangrijkste sleutel

Het is verleidelijk om een ​​influencer ieder detail over je product en/of bedrijf op Instagram te laten plaatsen. Dat soort informatie werkt echter niet zo goed op sociale media. Het publiek wil content zien en horen die op hen betrekking heeft, wat in wezen betekent dat de content informatief, maar ook leuk en boeiend genoeg, moet zijn voor het grote publiek.

Influencers kunnen helpen om content te creëren die geloofwaardig en herkenbaar is voor je doelgroep. In tegenstelling tot een advertentie kunnen influencers je merk een menselijke stem geven, die niet alleen authentiek is, maar ook veel gedenkwaardiger. Dat is enorm waardevol voor een B2B-bedrijf.

Om dit te bereiken, moet je de influencer de creatieve vrijheid geven. Het is wel handig om basisrichtlijnen op te stellen waarop ze hun content kunnen afstemmen. De influencer is een gedachtenleider en een uitstekende mater van content, omdat ze weten hoe ze informatie aan hun publiek te verstrekken. En dat is precies waarom je ervoor koos om met hen samen te werken.

Samenwerking op lange termijn

Het wordt over het algemeen aangeraden om een langdurige samenwerking aan te gaan als het gaat om influencer marketing. Vooral voor B2B-bedrijven is dit van belang. Zoals eerder vermeld, kan het zomaar 6 maanden duren voordat resultaten van een B2B influencer marketing campagne zichtbaar worden, dus consistentie is het belangrijkste ingrediënt voor het beste resultaat.

Idealiter helpen langdurige samenwerkingen het publiek je merk vaker en regelmatiger te zien. Het is niets nieuws dat dit effectiever is dan een advertentie slechts één keer te zien. Bovendien vereisen B2B-producten vaak een meer uitgebreide omschrijving. Om die reden kunnen meerdere publicaties deze informatie opsplitsen in hapklare, leverbare materialen.

Ten slotte zijn er in werkelijkheid veel meer influencers die over consumentenproducten kunnen praten dan in de B2B-markt. Om deze reden is het voor B2B-bedrijven hoe dan ook vanzelfsprekend om langdurige samenwerkingen aan te gaan met een paar influencers. Gelukkig kunnen langdurige samenwerkingen je bedrijf later tijd en geld besparen. 

Tot slot

Waar het op neerkomt, is dat bedrijven in de B2B-markt influencer marketing niet moeten schuwen. Met de juiste influencers en campagnes kan je bedrijf zelfs precies het juiste publiek bereiken om je ROI te verhogen. Met onze ervaring kunnen wij je influencer marketing campagnes naar een hoger niveau tillen. Dit doen we door je te helpen zoeken naar de juiste influencers, hun doelgroep gegevens te analyseren, influencer relaties te bereiken en te voeden en je campagnes te volgen en te beheren. Ben je klaar om te ontdekken wat influencer marketing te bieden heeft? Neem dan contact met ons op.

Deze gastblog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions

Let’s make something together

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van TikTok adverteren

Contact opnemen