Influencer marketing

Lora Stokkel geïnterviewd door Stefanie van Pelt

By June 11, 2019 No Comments

Soms kom je mensen tegen die net zo ambitieus zijn als jij. Dan is het extra leuk om elkaar beter te leren kennen en naar elkaars beweegredenen te vragen. Stefanie van Pelt helpt met haar bedrijf Mrs E-commerce ondernemers om zoveel mogelijk online successen te behalen. En hoe tof is het dat ze een eigen boek heeft geschreven met als titel ‘Hoe start ik een webshop?’. Naast dat ik dolgraag wilde weten hoe zij is gekomen waar ze nu staat, wilde zij ook graag het een en ander van mij weten. Het leek haar leuk om dit te doen aan de hand van een interview. Lees snel verder als je onder andere wil weten hoe ik als eigenaresse van Onfluence ben gestart.

★ Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Lora Stokkel en ik ben eigenaresse van het influencer marketing bureau Onfluence. Hiermee richten wij ons op kleinere influencers, genaamd ‘micro-influencers’. Bij Onfluence kun je de gehele influencer campagne laten uitvoeren en daarnaast ben ik zelf ook in te huren om ondersteuning te bieden bij bedrijven die hun influencer marketing intern wensen te doen.

★ Wat is de reden dat je begonnen bent met influencer marketing?

Een tijd geleden was ik zelf een micro-influencers, ik had namelijk 5.000 volgers op Instagram. Door mijn volgers aantal leek het mij leuk om bedrijven te benaderen voor gratis producten in ruil voor exposure en dat ging eigenlijk best goed. De bedrijven waren tevreden over de resultaten en zagen een stijging in hun websitebezoeken als gevolg van hun samenwerking met mij. Het enige nadeel was dat ik veel tijd kwijt was aan het benaderen van bedrijven. Ik ging opzoek naar een platform waar dit soort samenwerkingen werden aangeboden, maar dat was niet te vinden. Hier zag ik een gat in de markt en toen ben ik begonnen met Onfluence.

★ Hoe kan je influencers in zetten voor je webshop?

Voor zowel grote als kleine webshops is het mogelijk om influencer marketing in te zetten. Het fijne van het inzetten van micro-influencers is dat zij een barterdeal vaak voldoende vinden, eventueel in combinatie met een kleine vergoeding. Grotere influencers, ook wel macro-influencers genoemd vragen vaak een hoge vergoeding, waardoor de kosten flink kunnen oplopen. Als een influencer goed voor je heeft werkt, zorg dan dat zij merkambassadeur worden. Ga een langetermijn relatie met hen aan en stuur regelmatig producten op.

★ Wat zijn de voordelen van influencer marketing?

Het grootste voordeel is dat jouw webshop aan een groot publiek wordt getoond, hierdoor wordt je online naamsbekendheid vergroot. Daarnaast is de content die influencers creëren vaak van hoge kwaliteit. De content die de influencers voor jou hebben gemaakt mag jij – mits je toestemming hebt gekregen van de auteur (de influencer) – gebruiken voor je eigen socials en website. Ook is influencer marketing te vergelijken met mond-tot-mondreclame en hierdoor een zeer warme vorm van marketing. Wanneer zij iets communiceren is dit veel geloofwaardiger dan wanneer een bedrijf dit zelf communiceert.

★ Hoe vind je de juiste influencer?

Het is altijd mogelijk om zelf contact op te nemen met een influencer waarvan je denkt dat de volgers van hen bij de doelgroep van je webshop past. Deze influencers kan je zoeken door bij je eigen volgers te kijken of daar iemand tussen zit met een groot aantal volgers. Als dat zo is dan is de kans groter dat zij enthousiast zijn over een samenwerking, zij zijn dan al meestal fan van je webshop. Als er geen influencer tussen je volgers zit, kun je natuurlijk ook gewoon een berichtje sturen naar iemand waar je graag een samenwerking mee zou willen.

Platform vs. Bureau

De tweede manier om de juiste influencers te vinden is via een online platform. Bij deze platforms moet je een abonnement afnemen (meestal minimaal één jaar), je krijgt dan toegang tot hun database. Daar kan je zoeken naar influencers door middel van filters. Aan het gebruik van een platform hangt wel een prijskaartje en het opzetten van de campagnes en alles daaromheen moet je alsnog zelf doen.

Naast bovenstaande opties zijn er nog twee andere opties mogelijk. Je kunt natuurlijk de gehele campagne uitbesteden aan een bureau. Zij gaan dan opzoek naar passende influencers in hun netwerk. Het voordeel hiervan is dat je weet dat de influencers uitgebreid gescreend worden. Onfluence screent de influencers door middel van een software. Om influencer marketing voor bedrijven laagdrempeliger te maken bied ik ook ondersteuning. Zo geef ik tips en richtlijnen waardoor je zelf hiermee aan de slag kan. Ook mogen deze bedrijven tegen een kleine vergoeding gebruik maken van het softwaren zodat dat de influencers van kwaliteit zijn en dat zij zeker weten dat de influencers in hun doelgroep passen.

lora

Author lora

More posts by lora

Leave a Reply