Skip links

Hoe je influencers goede storytellers van jouw merk maakt

Merken zetten vaak influencers in om hun online naamsbekendheid te vergroten. Als er een samenwerking aangegaan wordt is het wel belangrijk dat de boodschap van het merk goed wordt verteld. Maar hoe zorg je ervoor dat influencers goede storytellers van je merk worden? Eline Schuurmans is fotografe en houdt zich tijdens het werk veel bezig met storytelling. In deze blog deelt zij haar kennis over storytelling.

Het goed overbrengen van een verhaal, begint uiteraard met een helder verhaal. Het is belangrijk om zelf een duidelijk beeld te hebben van wat je bedrijf doet, waar je bedrijf voor staat, en om een focus te hebben voor de campagne die je met een influencer gaat opzetten. Welke boodschap wil je overbrengen, en aan wie? Het is belangrijk om dit helder te hebben voordat je deze goed kunt vertalen naar een beeld of social media post.

Door hier binnen je bedrijf over na te denken, kan je influencer marketing veel krachtiger inzetten. Je kunt namelijk gerichter kiezen voor een bepaalde influencer, op basis van bepaalde overtuigingen of interesses die goed passen bij de boodschap die je wil overbrengen. Juist de connectie tussen het merk en de influencer zorgen voor een sterk en overtuigend verhaal. Een goed influencer marketing bureau, zoals bijvoorbeeld Onfluence, kan je helpen bij het vinden van de juiste influencer voor jouw bedrijf.

Voorbeeld casus

Alleen een goede connectie is helaas niet genoeg. Het moet voor influencers ook duidelijk zijn welke content hij of zij moet publiceren voordat ze goede storytellers kunnen worden. Stel dat we een campagne opzetten voor een hip, nieuw, frisdrankmerk. Het merk focust zich op het maken van frisdrank met alleen maar natuurlijke ingrediënten, in een volledig recyclebare verpakking. Ze willen hiermee bewuste consumenten aanspreken. Ze vragen een drietal influencers om een foto te delen op Instagram, waarin zij het drankje laten zien.

jacalyn-beales-775371-unsplash-1

De eerste influencer post een foto van zichzelf met het drankje in de auto. Zij probeert regelmatig nieuwe producten uit, en post vaak over wat ze eet of drinkt. De tweede influencer poseert met het flesje frisdrank, met een vrolijk roze plastic rietje er in, naast het zwembad. “Cheers to the weekend!” staat er bij de post. Het is een prachtige foto, en likes van haar volgers stromen binnen. De laatste influencer focust op haar Instagram-account volledig op duurzaamheid. Zij neemt het drankje mee op een wandeling in het bos, en maakt daar een mooie ontspannen foto, waarop ze het drankje drinkt. In de begeleidende tekst vertelt ze meer over de ingrediënten van de frisdrank, en over de volledig recyclebare verpakking.

Ondanks dat al deze publicaties zichtbaarheid opleveren voor het merk, is niet alle publiciteit even waardevol. Het merk wilde echt de nadruk leggen op de bewuste keuzes die zij maakten bij het produceren van dit drankje: alleen natuurlijke ingrediënten, en een volledig recyclebare verpakking.

De associatie met autorijden, en ook het plastic rietje, passen eigenlijk helemaal niet zo goed bij de boodschap van het merk. Dit lijken hele onopvallende beeldelementen, maar onbewust doet dit wel afbreuk aan de boodschap!

De Instagram-post van de duurzame influencer is juist enorm waardevol. Het beeld past volledig bij wat het merk wil uitdragen, en de influencer is zo’n goede match met het merk, dat de informatie onder de foto helemaal niet als gesponsorde content overkomt.

Dat is de meest waardevolle manier van samenwerken. De influencer deelt content waar zijn of haar volgers daadwerkelijk in geïnteresseerd in zijn, en biedt tegelijkertijd het frisdrankmerk een mooi podium voor het nieuwe product. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat influencers goede storytellers worden?

#1 Stel een goede briefing op

Allereerst is het belangrijk om alle informatie en afspraken in een briefing te plaatsen. Door het opstellen van richtlijnen en het benoemen van belangrijke punten wordt het voor de influencers duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Naast de afspraken zoals een deadline en vergoeding kun je in de briefing kun de volgende punten verwerken:

★ Visie en missie bedrijf

★ USP’s

★ Wat vind je het belangrijkst dat de influencers overbrengen

Denk bij deze punten wel aan wat ook voor de influencer interessant is om te vertellen. Deze briefing kan als hulpmiddel dienen voor de influencers. Bij het creëren van de content kan een influencers terug kijken naar de briefing om te zien wat het bedrijf belangrijk vindt, waar zij voor staan en waar de influencers rekening mee moet houden.

#2 Leer de influencers beter kennen

Het is goed om interesse te tonen in de influencer en deze beter te leren kennen. Zo kom jij als bedrijf meer te weten over de influencers waar je mee werkt, maar dit heeft ook gelijk een wisselwerking. De influencers krijgen op deze manier ook de kans om iets meer te weten te komen over je bedrijf en de mensen die daar achter zitten. Dit proces helpt de influencers om het verhaal van het bedrijf beter over te brengen.

#3 Bel voor en na samenwerking even met de influencer

Zoals eerder aangegeven stel je een briefing op voordat je een samenwerking aangaat. Vervolgens is het aan te bevelen om de briefing met de influencer telefonisch door te nemen. Je kan dan eventueel nog wat dingen bespreken, verduidelijken en afspraken maken. Ook na de samenwerking is het goed om even contact te hebben met de influencer. Je kan dan samen kijken naar wat er goed is gegaan, wat de resultaten zijn en wat de verbeterpunten zijn.

Heb jij al influencers als storytellers voor je merk?