Influencer marketing

Hoe je in 5 stappen een nep influencer herkent

By February 24, 2019 March 16th, 2019 No Comments

Wat is een nep-influencer? Een nep-influencer is een influencer die likes, volgers, reacties, abonnees, retweets o.i.d. heeft gekocht. Dat doen ze meestal om populairder te lijken of om betaalde opdrachten binnen te halen. Het is erg belangrijk om de nep-influencer van de echte influencer te onderscheiden. Hoe je een nep-influencer herkent wordt in dit artikel uitgelegd.

Stap 1: volgers checken

Allereerst check je de volgers van de influencer. Wanneer je door de volgers-lijst scrolt zijn er dan veel volgers zonder profielfoto of met rare tekens in hun naam en wanneer doorgeklikt wordt naar zo’n account dat zij nog nooit wat hebben geplaatst? Dat is dan een nep-volger. Het kan zijn dat elk account enkele van zulke accounts hebben dat hen volgt maar wanneer het er veel zijn is de kans groot dat de influencer volgers heeft gekocht.

Stap 2: likes checken

Wat je bij stap 1 hebt gedaan doe je ook bij de likes. Scrol door de likes van verschillende foto’s van de influencer en let hierbij op wat bij stap 1 is beschreven.

Stap 3: reacties checken

Onder de reacties van de content van de influencer kun je ook kijken of dit niet geschreven is door rare accounts maar je let natuurlijk ook op wat er wordt geschreven. “Cool stuff” of ”Follow my page” zijn niet hele relevante reacties. Ook is het belangrijk dat het reacties zijn met alleen een losse emoji.

Stap 4: groei checken

Vervolgens check je de groei van het account van de influencer. Dit kan je opvragen aan de persoon zelf of via een tool achterhalen. Onfluence werkt met een uitgebreide software waar dit al automatisch gecheckt wordt. Wanneer een account in één keer heel veel volgers erbij heeft gekregen zijn deze meestal gekocht, of de influencer moet in de publiciteit zijn gekomen maar dat kan je dan ook snel achterhalen.

Stap 5: instapods herkennen

De laatste stap, maar ook wel de lastigste stap is het herkennen van instapods. Instapods zijn groepjes influencers die hebben afgesproken actief en zo snel mogelijk op elkaars content te reageren. Dit doen ze om het algoritme van Instagram te dwarsbomen. Een onderdeel van het algoritme van Instagram is als volgt: wanneer je binnen een bepaalde tijd heel veel reacties en likes krijgt (in verhouding tot het aantal volgers) denkt Instagram dat dit interessante content is en laat deze content dan aan meer van je volgers zien. Omdat influencers willen dat hun content aan zoveel mogelijk volgers wordt getoond helpen die influencers elkaar om actief te reageren en liken.

Het is heel lastig om instapods te herkennen omdat het wel echte reacties zijn maar geen relevante reacties. Wat je kan doen is door de laatste 10 foto’s/video’s van de influencer scrollen en kijken of dezelfde mensen onder elke foto reageren, vaak zijn dit dan accounts met ook redelijk wat volgers. Als je de influencer al langer volgt kun je ook in de gaten houden of hij of zij ook onder diezelfde personen reageert. Het is ook belangrijk om te kijken of de reacties inhoudelijk kloppen met de content. Meestal zijn de reacties vanuit een Instapod niet langer dan één zin. Vandaar dat het belangrijk is dat een influencer niet in heel veel instapods zit waardoor er veel inrelavante reacties zijn.

 

Heb jij wel eens een nep-influencer ontmaskerd of er juist te laat achter gekomen? Laat het me weten!

 

lora

Author lora

More posts by lora

Leave a Reply