Skip links

Een landingspagina maken voor een influencer campagne, hoe en waarom?

Je hebt influencers geworven om voor jouw merk meer online naamsbekendheid te generen. Van tevoren heb je een doelstelling bedacht, vaak is de doelstelling om meer websitebezoekers te krijgen. Wanneer de influencer zijn of haar volgers verwijst naar je website is het wel belangrijk dat de volgers weten wat ze moeten doen. Daarom is het aan te raden om een landingspagina in te richten. Maar waarom is een landingspagina nou zo belangrijk en hoe maak je er een?

Waarom een landingspagina?

Eén van de dingen die enorm belangrijk is voor het laten slagen van een influencer campagne is het inrichten van een goede landingspagina. Hier stuurt de influencer namelijk al zijn of haar volgers naar toe. Wij hebben vaak gemerkt dat wanneer er geen goede landingspagina is dat de resultaten tegenvallen. Dit komt omdat een volger van een influencer niet weet wat hij of zij moet doen op deze pagina of dat er informatie opstaat dat niet overeenkomt met wat de influencer heeft verteld.

Vanuit ons perspectief is een goede landingspagina dus een must voor een geslaagde influencer marketing campagne. Mede omdat je deze pagina kan inrichten op wat de influencers zeggen en wat de volgers weten. Influencers kunnen een link bij het artikel of op hun Instagram-pagina plaatsten die verwijst naar deze specifieke landingspagina. Dit maakt de overgang van het zien van het merk bij een influencers naar het uiteindelijke kopen van een product een stuk soepeler. Bij zo’n landingspagina is het wel van belang dat er een goede Call To Action (CTA) in staat. Is dit niet het geval dan is de kans nog steeds groot dat de volgers afhaken.

Een landingspagina maken is erg technisch, Nick van ELAXXL is een expert op dit gebied en legt uit wat veel voorkomende fouten zijn en hoe je zo’n landingspagina inricht.

Het maken van een landingspagina een onderschat onderdeel van het conversie proces. Vaak kijken mensen naar hoe ze een advertentie opbouwen en kopiëren dit in de landingspagina. Zij denken vaak “als ik een goede advertentie heb waarop mensen klikken dan kopen ze het product wel/vullen ze hun gegevens wel in”. De bezoekers worden verder niet begeleid naar de gewenste actie terwijl dat wel het doel is van zowel de advertentie als de landingspagina.

Hoe zorg je ervoor dat mensen wel overgaan tot actie? Het antwoord is verschillend per type bezoeker, actie of behoeftegroep. Maar hieronder is een handig checklist waar een landingspagina aan moet voldoen.

Checklist landingspagina:

★ Een goede uitstraling (logo, de juiste kleuren en indeling)
★ Hou het kort en krachtig (less is more)
★ USP’s: voordelen/oplossingen/meerwaarde
★ Bullet points om je aanbod/de USP’s te onderbouwen
★ Afbeeldingen (een foto zegt meer dan woorden)
★ Zorg voor afwezigheid van afleidende elementen zoals bijvoorbeeld de menunavigatie
★ Bedankpagina (bij een aankoop via webshop)
★ Een kort en simpel contactformulier
★ Call to action
★ Relevante tekst (wat weten de volgers van de influencer voordat ze op deze pagina komen)

AIDA model

Om de fases in het proces overzichtelijker te maken kan je gebruik maken van het AIDA model. Dit model geeft vier stappen aan welke je dient te doorlopen om je doelgroep tot actie aan te zetten.

1. Attention: hoe trek je de aandacht?
2. Interest: hoe wek je interesse?
3. Desire: hoe zorg je ervoor dat lezer dit ook wil?
4. Action: hoe overtuig je ze tot actie?

Maak jij al een landingspagina aan wanneer je samenwerkt met influencers?