Skip links

Een branding event met influencers, waar moet je opletten?

Een branding event organiseren waarbij influencers worden uitgenodigd voor een product lancering of merken die hun ambassadeurs uitnodigen om het contact warm te houden, het gebeurt steeds vaker. Maar waarom zijn zulke events goed voor je merk en waar moet je opletten als je zoiets organiseert?

In influencer-land zijn langdurige samenwerkingen essentieel. Je wil natuurlijk dat influencers echt fan zijn van je merk en uiteindelijk ambassadeur worden. Zo’n band creeëren doe je door daadwerkelijk interesse te tonen en waarde te geven aan de relatie die jij als merk met een influencer hebt. Eén van de manieren waarop je dit kan doen is door het organiseren van een branding event. Een branding event hoeft niet groot te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een leuk aangeklede borrel zijn op het kantoor of in de winkel waar jouw product verkocht wordt of de influencers een kijkje achter de schermen bij de dienst die jij aanbiedt. De influencers krijgen hierdoor een goed beeld van het merk en er is tijd om de influencers beter te leren kennen. Hierdoor wordt een waardevolle relatie gecreëerd en blijft er in de online wereld toch een menselijke offline aspect zitten.

“Door branding events blijft er toch een menselijk offline aspect zitten in de online wereld.”

 

Locatie

Allereerst is het goed om te bedenken wat het doel is van het branding event. Is het doel om de influencers beter te leren of om een nieuw product te lanceren? Als dit duidelijk is, is het tijd om een goede locatie te zoeken. Dit kan op het kantoor bij het merk zelf, in een leuk restaurant, mooi hotel of in de buitenlucht. Wil je dat het evenement buiten de deur is, kies dan voor een locatie die echt bij het merk past. Bijvoorbeeld: is je merk duurzaam, kies dan een locatie waar duurzaam eten en drinken wordt geserveerd en die op een duurzame manier (ov, fiets of lopend) te bereiken is. Op deze manier kunnen influencers geloofwaardiger het merk verkopen omdat dit dan in de breedste zin van het woord uitgedragen.

Budget en tijd

Daarnaast is het ook niet geheel onbelangrijk wat het budget en tijdsplanning is. Welk dagdeel wordt het evenement gehouden en hoeveel tijd is er om alles te regelen? Allemaal vragen die van te voren beantwoord moeten worden voordat je kunt beginnen het daadwerkelijke organiseren.

Welke influencers nodig je uit?

Nodig influencers uit waar je al een keer mee hebt samengewerkt en waarbij de samenwerking goed beviel. De kans is groter dat zij graag naar het branding event komen. Ook is het goed om na te denken of zij aanhang mogen mee nemen. Maak een lijst met wie komt en wie zich eventueel heeft afgemeld. Houdt de periode voor het evenement in ieder geval levendig en maak het gewild: hier wil je bij zijn! Zorg tussentijds voor leuke updates en sneak peaks rondom het event waarbij je een tip weggeeft over de locatie.

Uitnodiging

Vervolgens krijgen de genodigden ‘an invite they can’t resist’. De uitnodiging is het eerste wat de influencer van dit evenement te zien krijgt dus je wilt gelijk goed voor de dag komen. Leuk, duidelijk maar vooral ook zo creatief mogelijk. Denk hierbij aan een ballon met het logo van het merk, een customized box of een chocoladebol die zij moeten openbreken om de uitnodiging in ontvangst te kunnen nemen. Een uitnodiging is erg belangrijk omdat als deze opvalt en de influencers dit al zullen delen met hun volgers. Wat weer extra aandacht is voor jouw merk.

Aankleding

Als de grote dag is aangebroken wil je dat de locatie er tip top uit ziet. De eventmanager zorgt er voor dat de wensen worden uitgevoerd zoals besproken. Dit is moment dat de checklist afgewerkt wordt. Is de tafel bijvoorbeeld mooi aangekleed met bloemen? Liggen de naamkaartjes op de juiste plek? Is de plek om een product te showen (voelen, proeven, ruiken, aanraken en passen) goed ingericht en staan de goodiebags klaar? Is de beamer of TV geïnstalleerd en is het lichtinval goed?

Daarnaast wil je dat de influencers het aan niets ontbreekt: genietend van hun drankjes, goede gesprekken, productpromotie en een heerlijke beat op de achtergrond. Als de sfeer goed is, komt het merk goed tot zijn recht. Als het goed is gaan de influencers na het branding event met het juiste gevoel van jouw merk naar huis. Ze zijn oprecht fan geworden en daarmee goede ambassadeurs van jouw merk.

Onfluence organiseert zulke branding events voor merken. Dit doen we niet alleen, maar met de hulp van een aantal fantastische mensen. Eén van die mensen is Eva van Communikeet. Zij helpt ons bij het organiseren van events waarbij influencers uitgenodigd worden.

Zou jij wel eens zo’n branding event georganiseerd willen hebben voor jouw merk?