Influencer marketing

De do’s en don’ts voor influencers voor een succesvolle samenwerking

By May 1, 2019 No Comments

Je kanaal is gegroeid en ein-de-lijk willen leuke bedrijven een samenwerking met je aangaan. Natuurlijk wil jij als influencer zo goed mogelijk werk leveren zodat je opdrachtgever tevreden wordt. Maar wat zijn eigenlijk de do’s voor een succesvolle samenwerking en welke dingen zijn echt een no go om te doen? Je leest het in deze blog.

Do’s

  • Hou de klant up-to-date

Je hebt de afspraken met de opdrachtgever doorgenomen en het is nu aan jou. Opdrachtgevers waarderen het vaak als jij tijdens de samenwerking goed blijft communiceren. Zorg dat je ze up-to-date houdt met waar je mee bezig bent. Ook als er eventueel onduidelijkheden zijn of als je twijfelt tijdens het maken van de content. 

  • Wees eerlijk

Geef altijd je eerlijke mening over wat je van een product of dienst vindt. Volgers hebben het idee dat ze influencers kennen als een soort vrienden. Zij vertrouwen er op dat je de waarheid spreekt over wat je deelt. Ook is het belangrijk dat je eerlijk bent naar je volgers dat het een samenwerking betreft. De regels omtrent betaalde samenwerkingen kun je hier lezen.

  • Doe iets extra’s

Ben je tevreden over de samenwerking? Plaats eens een extra foto op Instagram of wijd een extra story aan het product, dienst van het bedrijf. Dit zorgt voor een positieve verassing voor de opdrachtgever en geeft een boost aan jullie samenwerking.

Don’ts

  • Te veel samenwerkingen

Te veel samenwerkingen staat gelijk aan ongeloofwaardigheid. Hetzelfde geldt voor samenwerkingen met concurrenten. Wanneer jij met elk bedrijf  een samenwerking aan gaat zullen je volgers dit snel in de gaten hebben. Het resultaat hiervan kan zijn dat zij het vertrouwen in jouw mening over producten en diensten verliezen.

  • Uit het oog verliezen waar je voorstaat

Ga bij elke potentiële samenwerking na of het iets is wat bij jou past en waar je voor staat. Wanneer dit niet het geval is zal dit resulteren in ongeloofwaardigheid bij je volgers, maar ook in een stroeve samenwerking met de opdrachtgever.

  • Valse beloftes maken

Deze spreekt bijna voor zich, maar is toch wel echt belangrijk. Zorg ervoor dat er duidelijk afspraken zijn tussen jou en de opdrachtgever en dat je die afspraken ook daadwerkelijk kan nakomen. Noem geen aantallen over bereik of groei in omzet als je niet zeker weet of je dit kan waarmaken. Je schetst bepaalde verwachtingen die dan alleen maar kunnen eindigen in teleurstelling.

Heb jij nog een echte do of don’t voor samenwerkingen met opdrachtgevers? Laat het ons weten!

 

lora

Author lora

More posts by lora

Leave a Reply